Scholen in Breugel: Hoe nu verder?

Het besluit is genomen: 9 miljoen euro voor een dorpshuis in het kerkgebouw. In 2018 is onderzocht wat onze ideeën zijn voor een dorpshuis. Daaruit komt naar voren dat we een “kleinschalig dorpshuis willen, dat dorps en gezellig is”. Het enige kleinschalige aan het dorpshuis worden de gebruikers. Dat wel. Maar de uiteindelijke kosten en exploitatie zullen grootschalig zijn.

Een ander al vergevorderd plan is om in Breugel een nieuw onderkomen te bouwen voor de basisscholen de Krommen Hoek en de Regenboog. De plaats hiervoor is al besloten: deze “duoschool” met rond de 250 leerlingen komt op de plaats van de huidige Krommen Hoek.

En de afhandeling van verkeer? Het te verwachten probleem in deze krappe hoek van de wijk? Zoekt de gemeente later uit. Parkeren? Van later zorg, zo stond eerst te lezen in het voorstel. Nu staat er dat in 2021 de sloop van de Krommen Hoek gaat plaatsvinden en dat in 2022 wordt gestart met de nieuwbouw van het schoolgebouw en met “plannen uitvoeren verkeerssituatie Doormanlaan”. In eerste instantie stond er zelfs “plannen maken verkeerssituatie Doormanlaan” Slopen, de bouw starten, en daarna plannen maken voor de verkeersproblematiek.

We moesten het 2 keer lezen, maar het stond er echt.

In de vorige Mooi stond abusievelijk dat de bouw van de school op de locatie van de Krommen Hoek rond 2,8 miljoen gaat kosten, maar dat ligt toch iets anders. De bouw gaat bijna 3 miljoen euro méér kosten dan de optie in het centrum van Breugel.
Gaan “we” na 3 miljoen overschrijding voor een dorpshuis, bijna 3 miljoen euro meer betalen voor overdreven enthousiasme voor de locatie de Krommen Hoek? Met prima mogelijkheden voor veel goedkopere realisatie in het centrum van Breugel? Een locatie waarbij de jeugd uit het zuiden en oosten van Breugel veel minder ver hoeft te fietsen?

Het wordt hoog tijd om de doorgeslagen geldingsdrang van CDA, DorpsVisie en PvdA-GroenLinks in te perken.

“Parkeren” dat plan!