VVD voor raadsbreed akkoord in Son

Dorpsvisie neemt het voortouw om tot een nieuwe coalitie in Son en Breugel te komen. De partij zoekt een informateur die zich over de samenstelling daarvan buigt; wie dat is, wordt waarschijnlijk de komende dagen bekend. Dat is de conclusie van een eerste gesprek dat de zes lijsttrekkers donderdagmiddag voerden. Het lijkt erop dat de partijen 'gewoon' voor een traditionele formatie kiezen, die uitmondt in een coalitieakkoord. Voor een raadsbreed akkoord, waarmee Geldrop-Mierlo al werkte en waar ook Oirschot over praat, is onvoldoende draagvlak.

VVD-lijsttrekker en -wethouder Kees Vortman gaf op de verkiezingsavond aan wel iets voor zo'n raadsakkoord te voelen. Het idee daarachter is dat alle partijen in de raad meepraten over de speerpunten voor de komende vier jaar, zodat die door de hele raad gedragen worden. Als een raad daar heel ver in gaat, kan het zelfs zo zijn dat er partijloze wethouders worden aangesteld, waardoor er van coalitie en oppositie werkelijk geen sprake meer is. Eef van Turnhout (Dorpsbelang) gaf echter al net zo snel aan niets voor zo'n model te voelen. ,,Wij kiezen voor de oppositie. Na alles wat er de afgelopen twee jaar gebeurd is, willen wij ons wel uit kunnen spreken."

Ook Remco Heeren (Dorpsvisie) liet doorschemeren in te zetten op een traditionele coalitie. De uitkomst van het eerste lijsttrekkersoverleg was dan ook dat daarop werd ingezet. Heeren, de man bij wie de bal nu ligt, was verder terughoudend in zijn mededelingen. ,,Wij hebben een paar mogelijke informateurs op het oog. Die ga ik nu eerst met mijn fractie bespreken. Een informateur zal dan verder moeten verkennen wat er mogelijk is. En ook of een raadsbreed akkoord daarbij toch een optie is."

Als het gaat om wethoudersposten, houden uitgerekend de meest voordehandliggende coalitiepartijen de kaarten nog tegen de borst. Bij Dorpsvisie lijkt een terugkeer van John Frenken, als nummer zes op de lijst verkozen in de raad, voor de hand te liggen. ,,Wij hebben meerdere mensen die aanmerking komen. Het hangt ook van portefeuilles af", aldus Heeren. Het CDA heeft volgens lijsttrekker Camille Limpens een kandidaat op het oog, maar wil die nog niet naar buiten brengen. VVD en PvdA/GroenLinks gaven al ruim voor de verkiezingen helderheid: de zittende wethouders Kees Vortman en Tom van den Nieuwenhuijzen willen graag door.